Een kijkje in de historie
Op 1 juni bestaat Groene Hart Service 25 jaar. Van éénpitter tot een landelijk opererend uitzendbureau met vijf Nederlandse vestigingen en een Pools wervingskantoor. Iets om heel trots op te zijn! Genoeg mooie en merkwaardige momenten in de afgelopen 25 jaar, met zowel uitzendkrachten, klanten en medewerkers. “We kunnen er een boek over schrijven”, horen we dan ook wel eens in de organisatie. We geven u een klein kijkje in de historie.
Timo Niemeijer, directeur, begon 25 jaar Groene Hart Service vanuit zijn toenmalige baan als financieel directeur bij een aannemer. “We huurden mensen in voor bouw- en sloop werkzaamheden, groenonderhoud en afvalrecycling. Dat ging destijds soms via schimmige bedrijfjes, daar kwamen wij later achter bij een controle. Ze maakten er een puinhoop van! Valse papieren, sofinummers die niet bestonden etc. Dat konden wij zelf beter. Groene Hart Service was geboren.”
“Er was een uitzendvergunning nodig. Tegen de tijd dat we deze vergunning binnen hadden werd de vergunningsplicht afgeschaft. De instroom van het aannemersbedrijf liet ik via Groene Hart Service lopen. Eerst heel basic, daarna ging ik ook voor andere organisaties personeel werven. Ons eerste kantoor kwam in 1997 in Gouda. Vervolgens groeiden we als organisatie heel snel met allemaal éénpitters om mij heen; een wildgroei aan zelfstandig draaiende vestigingen door het hele land. De werkwijze was een wereld van verschil. Werving via advertenties in kranten, geen internet, fysieke brievenbus met sollicitatiebrieven doornemen en beantwoorden, loonstrookjes per post versturen.
Destijds werd ook bijvoorbeeld de dagplanning in Word gedaan. De dagplanning van maandag tot en met vrijdag werden in Excel getotaliseerd tot een weekplanning. Deze werd op haar beurt weer ingevoerd in het verloningspakket. Echt enorm veel werk! Nu haalt een flexkracht zijn/haar pas langs een scanner bij de klant en de uren worden in het systeem geschoten. De CAO ontrafelaar past de juiste CAO toeslagen toe en de flexwerkers zien in hun portal hun eigen loonstrook en de klant krijgt automatisch de factuur.
Controle van ID papieren gebeurde destijds veelal niet, daar werd ook heel veel mee gerommeld door uitzendkrachten. Daar kun je je nu niets meer bij voorstellen.
Onze vestiging in Polen kwam er in 2004 bij. We zagen dat we plekken in de recycling niet meer ingevuld kregen. We kozen ervoor om met arbeidsmigranten uit Polen te gaan werken omdat de werkethos van Poolse mensen goed bekend staat. En nog steeds is dat een succesformule.”
Drive
Timo zijn persoonlijke drive staat centraal binnen Groene Hart Service. “Met mensen samenwerken en ze verder helpen in hun ontwikkeling geeft mij energie. Als iemand zonder kansen op de arbeidsmarkt met een beetje hulp een rijbewijs haalt en een stabiele baan vindt, daar doen we het voor. Zo zijn we betrokken geweest bij de opening van het eerste WGSP in Nederland (Werkgeversservicepunt Zeist) en hebben we eigen leerwerk bedrijf opgezet in Gouda. Beiden gericht op mensen die buiten de boot dreigden te vallen.
Vanuit mijn geloofsovertuiging is Jezus hierin mijn grote voorbeeld. Hij had alles over ons als mensen. Hij was in de drie jaar dat Hij actief was alleen maar gericht op Zijn omgeving. Hij had natuurlijk een enorme visie, maar koos ervoor 24/7 te investeren in Zijn 12 discipelen, familie en wie maar hulp nodig had. Doel was dat Zijn boodschap de hele wereld zou bereiken.
Mijn advies aan collega-ondernemers is: Besteed meer tijd aan de ontwikkeling van de talenten van je medewerkers dan aan ontwikkeling van visie. Doe je het eerste dan is het tweede namelijk binnen handbereik! Wat ik verder heel belangrijk vind is delen. Er is een stichting aan onze organisatie gekoppeld die jaarlijks 10 % van de winst schenkt aan goede doelen, van doelen dicht bij huis tot diep in Afrika.”
Veranderingen in de uitzendbranche
Dat personeel uitzenden in de afgelopen 25 jaar een enorme verandering heeft doorgemaakt is zacht uitgedrukt. Er was vroeger weinig regelgeving, identiteitspapieren werden veelvuldig vervalst en er werd weinig op gecontroleerd. Wat dat betreft leven we nu in een hele andere wereld.
Bovendien is de markt veranderd. Mensen zijn niet meer zo honkvast, werken vaak niet meer 25 jaar voor hetzelfde bedrijf maar hoppen graag van de ene naar de andere baan. “Onze klanten hebben veel meer te maken met wisselingen in hun personeelsbestand en willen dat graag snel opgevuld hebben. Snel schakelen is tegenwoordig noodzaak en daar zijn wij goed in.”
Het imago dat aan uitzendbureaus kleeft heeft helaas ook een negatieve lading gekregen. Mede dankzij complexe regelgeving, de politiek die kritisch is ten aanzien van flexwerk, maar ook de rotte appels in de branche die uitzendbureaus in een kwaad daglicht zetten. Uitbuiting, fraude etc.
Timo heeft zijn toekomstvisie helder voor ogen: “Onze uitdaging ligt in het veranderen van dit imago. Als ik naar de toekomst kijk dan zie ik onze kracht zitten in het ontwikkelen en opleiden van onze mensen. Altijd al één van onze kernwaarden, maar in de toekomst nóg belangrijker. Zo kunnen wij écht waarde toevoegen voor zowel uitzendkrachten als voor klanten. Betrokken zijn, helpen in de ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden. Daarmee maken wij het verschil.”
Bovendien is de flexibiliteit van een uitzendbureau, ook in de toekomst, nog steeds een meerwaarde. Voor bedrijven omdat zij op die manier een flexibele schil kunnen creëren, die in piektijden kan worden opgeschaald en bij een crisis kan worden afgeschaald. En voor uitzendkrachten, zodat zij altijd afwisselend werk verrichten. “Wij hebben al jaren vele uitzendkrachten die niet kunnen aarden bij een bedrijf. Ze willen afwisseling: dan weer in de bouw, in de zomer lekker buiten werken en in de winter bijvoorbeeld productiewerk. Dat kan bij ons.”
25 jaar
“Uiteraard vieren wij binnen de mogelijkheden die er zijn dat we dit jaar 25 jaar bestaan. Klanten wil ik hartelijk danken voor de jarenlange relatie die we opgebouwd hebben. Sommige klanten zijn al 25 jaar klant, dat is heel bijzonder! Ook mijn team en de uitzendkrachten ben ik heel dankbaar voor hun inzet. We hebben echt een mooi en betrokken bedrijf, daar ben ik heel trots op!” besluit Timo.
Publicatie datum: 01 червня 2021