Dinsdagavond vond de cursus Asbestherkenning plaats op onze vestiging in Nieuwegein. Met succes! Een zaal vol medewerkers van Groene Hart Service luisterde aandachtig naar de asbestspecialist. Hij behandelde de verschillende vormen van asbest, de geschiedenis van asbest en vooral de gevaren ervan.

De trainer had 35 samples (potjes met materialen) meegenomen van asbest verdacht materiaal. De deelnemers moesten deze beoordelen en vervolgens werden de materialen stuk voor stuk toegelicht. Daarnaast werd aandacht besteed aan wat je moet doen op het moment dat je asbest tegenkomt tijdens een klus.

Groene Hart Service heeft veilig werken en het goed opleiden van personeel hoog op de agenda staan, en organiseert daarom met regelmaat cursussen voor haar medewerkers. Bovendien kwam uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek naar voren dat er in de bouw behoefte was aan een cursus op het gebied van asbest.

Na afloop van de cursus Asbestherkenning ontvingen alle deelnemers een certificaat. Al met al een geslaagde avond!

Ben je benieuwd naar de cursus- / scholingsmogelijkheden in jouw vakgebied? Informeer even bij je vestiging.

Namens Groene Hart Service heeft onze collega Jeroen onlangs op de NBBU-bijeenkomst Duurzame Inzetbaarheid een certificaat voor onze deelname aan het project DI in ontvangst genomen.

Tijdens het project Duurzame Inzetbaarheid heeft de NBBU advies gegeven over het vergroten van Duurzame Inzetbaarheid bij Flexkrachten. In het kader van dit project is er een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder flexkrachten van GHS. Hierbij is gekeken naar de huidige situatie en de behoefte van medewerkers op het gebied van:

  • Ontwikkeling & Mobiliteit
  • Vitaliteit & Gezondheid
  • Betrokkenheid & Motivatie

We bedanken alle medewerkers die hebben deelgenomen aan het onderzoek. De deelnemers ontvangen binnenkort een verslag met de uitkomsten van het onderzoek

Uitkomsten project DI

De resultaten van dit project worden de komende tijd voor medewerkers van Groene Hart Service merkbaar. De eerder genoemde aandachtsgebieden van Duurzame Inzetbaarheid worden meegenomen in de gesprekscyclus voor flexwerkers: Ontwikkeling & Mobiliteit, Vitaliteit & Gezondheid en Betrokkenheid & Motivatie krijgen door deze gesprekken dus een belangrijkere rol.

Om Vitaliteit en Gezondheid verder te bevorderen is het nu voor werknemers van GHS mogelijk om korting op een sportschoolabonnement te krijgen.

Ook wordt er een maandelijkse nieuwsbrief ingevoerd met informatie over GHS, wijzingen in de cao/wet en andere nieuwtjes en kunnen werknemers van GHS aanspraak maken op een Financiële hulplijn / vertrouwenspersoon

Deze en andere maatregelen die op de achtergrond en in de toekomst worden getroffen dragen bij aan een vergroting van de Duurzame Inzetbaarheid en daarmee ook het werkplezier van medewerkers van GHS. Heb jij nog ideeën  om onze dienstverlening of de Duurzame Inzetbaarheid van werknemers te vergroten? Dan kun je deze ook altijd kwijt in onze ideeën box 

Jeroen Dalhuisen neemt namens Groene Hart Service het certificaat Deelname Duurzame Inzetbaarheid in ontvangst

 

Waarschijnlijk zal 28 februari 2018 de boeken ingaan als de koudste dag van deze winter. Morgen zal ook nog een zeer koude dag zijn maar vanaf het weekend gaan we weer vooruit kijken naar de zomerse maanden. We wensen iedereen die buiten aan het werk is veel succes! Op alle vestigingen liggen voor de medewerkers van GHS mutsen klaar en is er een kop warme chocomelk of koffie beschikbaar. Kom dus gerust even langs om de handjes op te warmen!

Mutsen en chocomelk voor de werknemers van GHS

Koudste dag van de winter vandaag

Vandaag: Apeldoorn

Vandaag 24 februari vindt de jaarlijkse banenmarkt plaats op onze vestiging Apeldoorn. Geïnteresseerden kunnen informatie krijgen over het werken in een van de branches waarin GHS actief is.  Ben jij geïnteresseerd in werk in het oosten van het land dan kun je nog tot 14:00 terecht aan de Stadhoudersmolenweg 52 in Apeldoorn. Uiteraard kun je ook op kantoortijden een afspraak maken door te bellen met 055-5785535.

Volgende week: Reeuwijk

Ben je geïnteresseerd in werk in het westen van Nederland? Zaterdag 3 maart is er ook een banenmarkt op onze vestiging in Reeuwijk! Kijk voor meer informatie op https://www.facebook.com/events/167374207224090/

Liever niet aanschuiven bij de bijna 26.000 brokkenpiloten die ons land jaarlijks rijk is? Apple bedacht iets superslims voor de telefoon in auto. Je hebt het al; alleen nog even activeren! Zo kun je veilig rijden (en bellen!) – met smartphone, zonder ongelukken.

Het aantal verkeersongelukken blijft oplopen. Vorig jaar stond de teller op bijna 26.000, een stijging van 27%. Volgens Stichting Incident Management Nederland is deze stijging te wijten aan ons smartphone gebruik tijdens het rijden. Oftewel: telefoon in auto = ongelukken. Als je hem niet slim gebruikt tenminste. Laten we dat ‘smart’ terug in smartphone brengen,  moet iPhone’s Apple gedacht hebben.

Apple’s nieuwe telefoon in auto functie

Apple introduceerde daarop haar nieuwst –  en een behoorlijk slimme – telefoon in auto functionaliteit. ‘Niet storen tijdens autorijden’.

Hij zit al in je smartphone. (Let wel: alleen mogelijk op toestellen vanaf iPhone 5S.) Het enige wat je hoeft te doen is hem activeren, met één klik. Oké, twee of drie. Waar je dan moet klikken? Hier:

telefoon in auto

  1. Ga naar Instellingen > Niet Storen
  2. Scrol omlaag naar Niet storen tijdens autorijden
  3. Activeer door Automatisch te selecteren
  4. Kies welk bericht (Automatisch antwoord) welke contacters (Automatisch antwoord aan) ontvangen tijdens je rit

Wat daar zo mooi aan is

telefoon in auto

  • Ten eerste: het werkt vanaf nu allemaal vanzelf. Zodra je telefoon in beweging is op meer dan 20 kilometer per uur wordt de functie vanzelf ingesteld. zodra je aan het rijden bent dus.
  • Ten tweede: de functie schakelt alle  apps uit die je kunnen storen tijdens het rijden,  zoals WhatsApp en Berichten. Andere niet-storende apps, zoals navigatie of muziek apps, werken wel nog steeds. Tip: wel even instellen voordat je gaat rijden, zodra de functie is ingesteld kun je je telefoon niet meer bedienen.

Het grote verschil met de oude niet storen functie? Het volgende (deze is goéd)!

En bellen in de auto dan?!

Voor iedereen die zich nu zorgen maakt over bellen in de auto… Ook dat is geregeld –  veilig en wel. Is je telefoon namelijk aangesloten op een carkit of Bluetooth set, dan kun je gewoon bellen in de auto. Heb je die luxe niet, dan is bellen in de auto uitgesloten omdat het nu eenmaal niet veilig is.

Aan ongeduldige collega’s of bezorgde partners is in dit geval wel gedacht. Zij krijgen, als je dat wil, automatisch een berichtje:

“Ik ben aan het rijden met ‘Niet storen tijdens autorijden’ ingeschakeld. Ik zie je bericht wanneer ik op mijn bestemming aankom.”

Wie zo’n bericht ontvangt en wat er precies in het bericht staat, kun je zelf bepalen via ‘automatisch antwoord aan’ en ‘automatisch antwoord’ onder ‘niet storen tijdens autorijden’.

En Android dan?!

De niet-Apple-gebruikers onder ons hoeven zich geen zorgen te maken. Met een Android gestuurd apparaat (dat minimaal op Android 5 draait) kun je ook veilig rijden, mét telefoon in auto. Niet zo übersimpel en geïntegreerd als bij Apple – daar wordt aan gewerkt – maar met een app, gemaakt door Samsung.

De ‘In Traffic Reply’ app doet eigenlijk zo ongeveer hetzelfde als de telefoon in auto functie van Apple.

 

Extra leuk: je kunt kiezen voor een standaard reactie (voor de zakelijke contacten), een grappige reactie met animatie (voor je vrienden) of een persoonlijke reactie (voor je partner of je moeder bijvoorbeeld).

Onthouden, als je niet bij die 26.000 ongelukkige brokkenpiloten wil horen – maar liever veilig en slim rijdt, mét smartphone.

Bron: https://timemanagement.nl/telefoon-in-auto/

De tv-uitzending van Radar  over discriminatie door uitzendbureaus heeft veel stof doen opwaaien. De ABU en de NBBU hebben direct laten weten discriminatie door uitzendbureaus ‘onacceptabel’ en ‘ontoelaatbaar’ te vinden.

Radar: helft uitzendbureaus discrimineert

Een aantal uitzendbureaus discrimineert op afkomst, zo blijkt uit een onderzoek van het consumentenprogramma Radar. Radar belde willekeurig 78 uitzendbureaus in de provinciehoofdsteden van Nederland. De redacteuren van Radar deden zich voor als medewerker van een callcenter op zoek naar een aantal medewerkers voor een tijdelijke klus van een paar maanden. In het gesprek werd door de redactie gezegd dat het callcenter onlangs een vervelende ervaring heeft gehad met Marokkanen, Surinamers en Turken en of het uitzendbureau hier rekening mee wil houden. Van de benaderde uitzendbureaus zei 47% dat ze dat wilden.

ABU: ‘onacceptabel en teleurstellend’

De ABU-directeur Jurriën Koops noemt de uitkomst van het onderzoek van Radar ‘onacceptabel en teleurstellend’. “Onacceptabel, omdat het bewust meegaan met een discriminerend verzoek van een opdrachtgever in strijd is met de wet. En teleurstellend, omdat elk geval van discriminatie er een te veel is.”
Koops: “Het leert ons dat we onze leden en de medewerkers continu moeten blijven informeren en trainen. En dat discriminatie een hardnekkig maatschappelijk probleem is dat niet alleen met voorlichting is op te lossen. Het vraagt om een cultuuromslag die verder reikt dan alleen de branche. Intensieve samenwerking met opdrachtgevers hoort daarbij. Gelukkig zijn we wel op de goede weg. Zeven jaar geleden ging namelijk ruim 70% van de uitzendbureaus mee met een discriminerend verzoek van een opdrachtgever, nu ligt dat aantal beduidend lager. Maar we zijn er dus nog niet.”

Charter Diversiteit

De ABU wijst erop dat de uitzendbranche jaarlijks 150.000 mensen met een niet-westerse migratieachtergrond aan het werk helpt. En dat de brancheorganisatie zich blijft inzetten voor het tegengaan van discriminatie. De ABU ondertekende als eerste brancheorganisatie in het najaar van 2015 het Charter Diversiteit. Koops: “De ABU blijft zich inzetten voor meer diversiteit en gelijke kansen voor iedereen op de arbeidsmarkt. Het onderwerp staat bij ons en onze leden blijvend hoog op de agenda.”

NBBU: passieve discriminatie ontoelaatbaar

‘Ontoelaatbaar’, zegt ook NBBU-directeur Marco Bastian in een reactie op de tv-uitzending van Radar “Onderscheid maken naar leeftijd, geslacht en afkomst is per definitie in strijd met de wet. Dat er nog altijd bedrijven zijn die ingaan met dit soort verzoeken is onbegrijpelijk. Toch keert dit onderwerp steeds maar weer terug. Kennelijk overtreden sommige uitzendbureaus liever de wet dan dat ze een klant op andere gedachten brengen. Misschien speelt ook onwetendheid een rol, een gebrek aan het besef dat meegaan in een dergelijk verzoek passieve discriminatie – dus discriminatie – is.” Advies van de NBBU aan uitzendbureaus: blijf je intercendenten en klanten informeren en voorlichten en neem je verantwoordelijkheid.

Net als de ABU wijst ook de NBBU erop dat zij actief bezig is discriminatie door uitzendbureaus tegen te gaan. Bastian: “De uitzendbranche is in het algemeen goed bezig. We helpen mensen aan werk en laten mensen doorstromen. Dan blijft het jammer dat je het aanzien van de branche verpest omdat je voor de klant zwicht, zonder echt in gesprek met hem of haar te zijn gegaan. De oplossing hiervoor ligt wat ons betreft in het blijven informeren en voorlichten van leden en hun medewerkers. Uit eigen onderzoek blijkt dat dit werkt en dat gelukkig steeds minder leden meegaan met discriminerende verzoeken. Uiteindelijk gaat het om het veranderen van de mindset, maar kennelijk is dat een proces dat langer duurt dan ons lief is.”

Beleid tegen discriminatie

Zowel de ABU als de NBBU stelt dat hun leden moeten kunnen aantonen dat zij een beleid moeten voeren om discriminatie binnen hun uitzendorganisatie te voorkomen. Ook wordt bij het intercedentenexamen van de Stichting Examens Uitzendbranche (SEU) aandacht besteed aan het tegengaan van discriminatie.

Arbeidsmarktdiscriminatie

Staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) vindt discriminatie op de arbeidsmarkt “volstrekt onacceptabel”. Ze laat weten dat de overheid zelf een norm stelt door geen zaken te doen met bedrijven die strafrechtelijk veroordeeld zijn wegens arbeidsmarktdiscriminatie.

De uitzending van Radar terugkijken kan online.

Bronnen: ANP/ABU/NBBU

Per 1 januari 2018 is de Waadi gewijzigd ten aanzien van het maken en bewaren van een kopie van het identiteitsbewijs van nog niet werkzame uitzendkrachten (kandidaten).

Wijziging in regelgeving

Tot 1 januari 2018 was het niet toegestaan om bij inschrijving van een kandidaat direct een kopie van het identiteitsbewijs te maken en te bewaren. Dit was alleen toegestaan op het moment dat vaststond dat de uitzendkracht daadwerkelijk werkzaamheden ging verrichten. De wijziging per 1 januari betekent dat u direct bij inschrijving een kopie van het id-bewijs mag maken en maximaal vier weken mag bewaren. Het idee hierachter is dat de uitzendonderneming voldoende tijd heeft om de identeit te checken en daarnaast te controleren of de kandidaat wel in Nederland mag werken. Ook wordt hiermee voorkomen dat er opnieuw een kopie van het id-bewijs gemaakt moet worden zodra een bemiddeling is geslaagd waardoor het risico op identiteitsfraude of onzorgvuldige verwerking van het kopie verminderd.

Nederlandse gemeenten zijn sinds het wettelijk verbod op gif bij het bestrijden van onkruid twee tot vier keer meer kwijt aan de aanpak van het groen tussen de tegels. De rekening loopt in de miljoenen euro’s. De milieuvriendelijke alternatieven blijken ook nog eens veel minder effectief.

Dat blijkt uit een rondgang van deze krant langs Nederlandse gemeenten die tot twee jaar geleden nog glyfosaat gebruikten om het onkruid in de straten te bestrijden. Dat middel, ook wel bekend onder de merknaam Roundup, is sinds vorig jaar jaar wettelijk verboden bij verhardingen omdat het gif via het riool ook in het oppervlaktewater belandde.

Gemeenten moeten nu borstelen, branden, stomen of heet water gebruiken om het ongewenste groen te verdelgen. Maar deze milieuvriendelijke methodes werken niet zo goed als gif. Om de straten toch op het gewenste kwaliteitsniveau te krijgen, moeten gemeenten nu vaker de wijken in om het onkruid te verwijderen.

Tijdrovender

De kosten rijzen de pan uit. Alleen al in de gemeente Rotterdam is de rekening  in een paar jaar tijd gegroeid van 1,3 miljoen euro naar 2,9 miljoen dit jaar.

Rotterdam is niet alleen. De gemeente Nissewaard zegt bijvoorbeeld tien keer meer kwijt te zijn (6 ton) dan toen er nog met chemische middelen werd gewerkt. Ook de gemeente Hellevoetsluis is jaarlijks 300.000 euro meer kwijt aan onkruidbestrijding. ,,Het is tijdrovender en dus ook duurder. In het verleden gingen we bijvoorbeeld drie keer per jaar alle straten langs, nu eens in de vier weken’’, aldus een gemeentewoordvoerder.

In het verleden gingen we bijvoorbeeld drie keer per jaar alle straten langs, nu eens in de vier weken

Roundup is inmiddels verboden

Roundup is inmiddels verboden © RV

Slecht voorbereid

Jan Hekman, deskundige op het gebied van niet-chemische onkruidbestrijding, stelt dat sommige gemeenten de hoge kosten deels aan zichzelf hebben te danken, omdat ze zich slecht hebben voorbereid en pas op het allerlaatste moment op andere methodes zijn overgestapt. ,,En dat terwijl we er al jarenlang ervaring mee hebben.’’

Jo Ottenheim van Neyfo, de brancheorganisatie van de agrochemische industrie, ziet de toekomst voor de openbare ruimte somber in. Zijn organisatie was destijds fel tegen het verbod op gif. Hij ziet hier nu al de gevolgen van op straat. ,,Als je naar buiten kijkt, zie je het onkruid overal. En dit is nog maar het eerste jaar. Wat we nu niet correct doen, krijgen we de volgende jaren terug. Dit is pas het begin’’, waarschuwt hij. Ottenheim hoopt dan ook dat nieuwe ‘groene’ middelen beschikbaar komen die het onkruid net zo effectief bestrijden als glyfosaat.

Wat we nu niet correct doen, krijgen we de volgende jaren terug

Even slikken

De hoge onkruidrekening is even slikken voor de gemeenten die in 2015 nog met gif werkten. Gemeenten die al veel langer zonder Roundup werken en ervaring hebben met stomen, borstelen en branden melden dat bestrijding zonder gif 2,5 tot 3 keer duurder blijft. Utrecht verbood uit milieu-overwegingen het gebruik van gif al 20 jaar geleden en is gewend aan de hoge kosten.

Gemeenten zijn zoekende naar de beste methode. Soms werkt stomen het beste, soms is branden het effectiefst. Enige handigheid bij het gebruik van de brander is vereist. In onder meer Apeldoorn, Tilburg en Hengelo gingen onlangs heggen in vlammen toen een ingehuurde onhandige aannemer het gemeentelijk onkruid wilde vernietigen.

Experimenten

Ook de experimenten – wat werkt wel en wat werkt niet – kosten geld. In Terneuzen schoot de rekening van 125.000 euro in 2015 naar 425.000 euro dit jaar. Samen met de gemeente Hulst en Sluis werden er dertig mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aangenomen om de straten ‘onkruid-arm’ te houden met vegen, borstelen en branden.

Rijswijk was in 2015 49.500 euro kwijt aan onkruidbestrijding met Roundup. Dit jaar verwacht de gemeente ruim vijf keer duurder uit te zijn. De gemeente Kampen was vroeger 50 mille kwijt om de stoepjes netjes te houden en had voor dit jaar het budget verdrievoudigd, maar de gemeente meldt dat het toch te weinig is. Er moet geld bij.

Bron:https://www.destentor.nl/

Vorig jaar hebben ABU- en NBBU-leden gezamenlijk circa 120.000 arbeidsmigranten bemiddeld. De meeste uitzendbureaus zorgen voor goede huisvesting en van verdringing op de arbeidsmarkt is geen sprake.

Conclusr research deed in opdracht van de ABU en NBBU onderzoek naar flexmigranten in Nederland in 2016.

7 feiten over arbeidsmigranten in Nederland:

  1. in 2016 werkten via ABU- en NBBU-intermediairs in ons land 119.598 flexmigranten (gemiddeld 399 per organisatie)
  2. de meeste flexmigranten (79%) zijn in 2016 van Poolse komaf. Op afstand volgen flexmigranten met andere nationaliteiten, respectievelijk Roemenië, Duitsland, Hongarije en Litouwen (samen 12,6%).
  3. de meeste flexmigranten (60%) zijn tussen 18 en 30 jaar oud.
  4. de meeste flexmigranten zijn werkzaam in Noord-Limburg (7,7%), Noord-Holland-Noord (7,2%) en Noordoost-Brabant (7%). In deze regio’s zijn in totaal meer dan 26.000 flexmigranten werkzaam.
  5. de sectoren waarin de meeste flexmigranten werkzaam zijn, zijn de logistieke sector (32%), de land- en tuinbouw (samen 25%) en de voedingsindustrie (18%).
  6. flexmigranten zijn gemiddeld 44 weken in dienst. Van de flexmigranten zit 73% in uitzendfase A / 1 of 2; 22% zit in fase B / 3 en 5% zit in Fase C / 4. Het gemiddelde dienstverband van een arbeidsmigrant in Nederland is 44 weken.
  7. in totaal wordt 70% van de flexmigranten bemiddeld in huisvesting. Dit wordt met name door inhuur via een woonbemiddelaar gedaan (83%).

Geen arbeidsverdringing

Sinds 2014 kunnen Roemenen en Bulgaren zonder werkvergunning in Nederland aan de slag. Ook uit dit onderzoek blijkt dat dit niet heeft geleid tot een grote toestroom van Bulgaren en Roemenen naar Nederland.
Vanuit de samenleving en politiek wordt bedrijven die werken met arbeidsmigranten vaak verweten dat zij arbeidsverdringing in de hand werken. Het blijkt echter dat flexmigranten voornamelijk werken in sectoren waarvoor nauwelijks Nederlandse arbeidskrachten te vinden zijn. Arbeidsmigranten leveren een wezenlijke bijdrage aan de productiviteit en Nederlandse export en zijn dus belangrijk voor de Nederlandse economie.

Malafide praktijken tegengaan

Demissionair minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher vreesde dat met de komst van meer arbeidsmigranten de kans op arbeidsverdringing groter werd, zeker als malafide uitzendbureaus flexmigranten onderbetalen. De Inspectie SZW heeft vorig jaar voor 1,3 miljoen euro aan boetes uitgedeeld aan uitzendbureaus wegens onderbetaling, waarbij het in de meeste gevallen Poolse flexkrachten betrof. Het ministerie stelt vast dat het merendeel van de (uitzend)bedrijven zich houdt zich aan de wet- en regelgeving.
Ook de ABU en NBBU willen onderbetaling en uitbuiting tegengaan en streven een gelijk arbeidsvoorwaardelijk speelveld en goede huisvesting voor arbeidsmigranten. Daarom pleiten de brancheorganisaties voor:

  • geen belemmerende administratieve lasten bij registratie van nieuwkomers in de GBA of de RNI.
  • meer ruimte binnen gemeenten voor huisvesting van deze onmisbare groep flexibele arbeidskrachten.
  • een sluitende aanpak van arbeidsmarktfraude door meer publiek-private samenwerking.
  • inachtneming van het SNF-huisvestingscertificaat bij het gemeentelijk huisvestingsbeleid

Bron: NBBU

Robotisering en nieuwe werkgelegenheid gaan hand in hand, maar de robot verdringt de menskracht nog niet. Mechanisering betekent voorlopig meer werk.

Dat zegt arbeidsmarktexpert Ton Wilthagen in een interview met het FD. “Automatisering weegt vaak niet op tegen de loonkosten. De barman is financieel niet zo makkelijk te vervangen door een robotarm, net als de handen aan het bed of het werk van schoonmakers. Bovendien kun je een robot vooralsnog beter een truck in elkaar laten zetten dan een patiënt verschonen.”

“Een zorgelijk punt is dat door robots de aard van het werk verandert en veelal een hoger niveau zal vereisen, vooral IT-gerelateerde vaardigheden en kennis. In de kabinetsformatie gaat het vooral over de contractvorm waarin werk wordt gegoten. Vast of flex. Maar niet over de inhoud van het werk. Het zou jammer zijn wanneer een volgend kabinet niet verder komt dan dat.”

Reinier Castelein, voorzitter vakbond De Unie, zegt erover: “Timmermannen, serveersters en tuinmannen doen lager betaald werk in de ‘oude economie’. Daarnaast is automatisering de oorzaak van veel van de verdwenen banen bij KLM of Rabobank. En waar gaat Nederland zijn geld mee verdienen als de gasbel leeg is? Ik zie dat de automatisering tekortschiet. Het kabinet doet te weinig gedaan om het mkb innovatief te houden.”

 

Bron: FD, 31 juli 2017